Integracja sensoryczna jest to zespół niezliczonej ilości bodźców, które są odczuwane poprzez zmysły, tj. dotyk, węch, słuch, smak.
Integracja sensoryczna nie jest zdolnością wrodzoną, proces budowania rozpoczyna się już w okresie płodowym. Największy rozwój zachodzi w okresie od 3 do 7 roku życia dziecka. Zdarza się, że zaburzenia integracji sensorycznej zachodzą jako konsekwencja uszkodzonych narządów zmysłów, tj. wady wzroku, czy problemów ze słyszeniem.
Kiedy proces rozwoju jest prawidłowy, dziecko swobodnie poznaje świat, jeśli natomiast dochodzi do zaburzeń w kształtowaniu integracji sensorycznej, mogą pojawić się problemy z rozwojem, nauką czy zachowaniem dziecka. Problemy nie rozwiążą się same, a z czasem mogą przybierać na sile lub zmienić swoją formę. Wiele nieprawidłowości może zminimalizować właściwie prowadzona terapia, dlatego kluczowe jest jak najszybsze rozpoznanie problemu.